אי-ידיעה בפסיכותרפיה
ביון: עיקרים והרחבות
קורס אונליין
בהנחיית דר' יקיר קריצ'מן
להתחיל ללמוד מייד לאחר ההרשמה, בכל מקום, בכל זמן ובקצב שלך!
מידע כללי:
- הקורס סוקר את הממדים השונים של "אי-ידיעה" ובו זמנית מלמד את עיקרי החשיבה של הפסיכואנליטיקאי וילפרד ביון, הנוגעים לנושא זה.
- בנוסף, הקורס מלמד הרחבות להמשגותיו של ביון שיצרו הפסיכואנליטיקאים תומס אוגדן ומייקל אייגן.
- התכנים מלווים בדוגמאות ומתובלים בהתייחסויות השואבות מתפיסות המשלבות מזרח-מערב וממסורות רוחניות שונות.
- הקורס נשען על חקר התחום של "אי-ידיעה" שנמשך למעלה מ- 20 שנה.
- הקורס מבוסס על סדרת הרצאות ששוכללו במהלך של כ- 10 שנות הוראה בכדי לתווך באופן בהיר ועם זאת מעמיק, את עיקרי חשיבתו של ביון והרחבות להמשגותיו שיצרו אוגדן ואייגן.
- הקורס כולל הפניות לחומרי קריאה מומלצים, שרובם מרוכזים ב 4 ספרים (עוד פרטים בתחתית העמוד).
- מושגיו של ביון משרטטים באופן עמוק את המרחב המחבר בין תרגול מיינדפולנס לבין פסיכותרפיה דינמית.
- ללא שימוש במילה "מיינדפולנס" מאפיין הקורס את המרחב המחבר בין הפרקטיקה של מיינדפולנס לבין הפרקטיקה של פסיכותרפיה.
קהל היעד:
- פסיכולוגים (מתמחים, מומחים ומדריכים) מתחומים שונים (רפואיים, חינוכיים, שיקומיים, קליניים ועוד)
- עו"סים קליניים וקרימינולוגיים
- מטפלים בהבעה ויצירה (אמנות, תנועה, ביבליותרפיה, פוטותרפיה…)
- מטפלים זוגיים משפחתיים ומיניים
- מטפלי פסיכותרפיה גופנית והוליסטית (גוף-נפש-רוח, גשטלט, התמקדות-FOCUSING, האקומי, טיפול מבוסס מיינדפולנס, ביוסינטזה, הילינג…),
- פסיכיאטרים
- אנשים מתחומים נוספים (טיפוליים ואחרים)
הקורס מתאים לאנשים המסוגלים ללמידה עצמאית, הכוללת צפייה בהרצאות וקריאה של חומרים תאורטיים.
מעל 6 שעות שעון
17 הרצאות המחולקות ל 8 שעורים עיקריים
הפניות לקריאה מומלצת וקשר ישיר עם המנחה
גישה לקורס למשך שנה והארכה במידת הצורך
אי-ידיעה, אמת וביון
'אמת' ו'אי-ידיעה' – הביטויים החזקים האלה – עומדים בבסיס החקירה, העבודה ואולי גם האישיות של ביון. לדעתי, הם גם עומדים בבסיס החיבור בין מיינדפולנס לפסיכואנליזה.
בשיעור הראשון, שמהווה גם הקדמה לקורס, אנו מנסים לעמוד על הקשר בין 'אמת' ל'אי-ידיעה' בחשיבתו של ביון, ועל הקשר בינם לבין אישיותו. בנוסף, נתייחס לפרדוקס המרכזי הקשור לידיעה ואי-ידיעה. פרדוקסים ילוו אותנו גם בהמשך הקורס.
- 1 הרצאת וידאו (18 דק')
- 3 מאמרים/פרקים לקריאה
ללא זיכרון ותשוקה
סביר להניח שההמלצה של ביון הקשורה לשהיית המטפל בחדר הטיפולים 'ללא זיכרון ותשוקה' הינה האמירה המצוטטת ביותר שלו. במקומות נוספים הוא אפילו כותב "ללא זיכרון, ללא תשוקה, ללא הבנה וללא חישה"!!?. למה התכוון ביון?
בשיעור זה נעמיק בחקר ההמלצה של ביון, ודרכה נתוודע למושגים O ו- K (וטרנספורמציות ב- O וב- K) שהמתח הדיאלקטי ביניהם מהווה תשתית להבנת חשיבתו של ביון. בהמשך נדון בתנועה בין PS ל- D, בעובדה הנבחרת ובאפיון המונח Evolution . המלצתו שלב ביון מקבילה להפצרה בתרגול מיינדפולנס לפגוש כל רגע כחדש עם תודעת מתלמד - beginner's mind. בשיעור ישולבו גם דוגמאות טיפוליות וסיפורים ממסורות שונות.
- 3 הרצאות וידאו (זמן כולל 74 דק')
- 5 מאמרים/פרקים לקריאה
היכולת לשאת תסכול
אי אפשר להפריז בחשיבות שביון ייחס ליכולת לשאת תסכול. מבחינתו, זוהי יכולת מכרעת, המבחינה בין אפשרות אמיתית להתפתח, לבין אפשרויות אחרות, שבמהותן הן הגנתיות.
בשיעור זה ננסה לצלול לבראשית של תחושת הקיום שלנו ולבראשית המגע שלנו עם 'מציאות'. דרך הצלילה הזאת, נבין את חשיבותה המכרעת של היכולת לשאת תסכול, ונפגוש את המושגים ה"שאינו-דבר" (או ה"שאינו-שד"), רכיבי ביתא, פונקציית אלפא, רכיבי אלפא, הזדהות השלכתית, אימה חסרת שם, ורכיבים ביזאריים.
- 2 הרצאות וידאו (זמן כולל 54 דק')
- 2 מאמרים/פרקים לקריאה
מיכל/מוכל
ביון עסק בדגמים – מעין דפוסי יסוד שניתן לחשוב בעזרתם על חיי אדם/חיי נפש/טיפול.
דגם מרכזי בחשיבתו היה המיכל / מוכל.
מבחינת ביון, משמעות אינה מתקיימת בדד, אלא תלויה באיכות החיבור והאינטראקציה בין שני רכיבים: דברים מקבלים משמעות בתוך הקשר, מחשבות תלויות במכשיר שחושב אותן (אפראטוס חשיבה), רכיבי ביתא מותמרים על ידי פונקציית אלפא וכו'.
בשיעור זה נעסוק בדגם מיכל/מוכל ונרחיב את הבנתנו לגביו גם דרך קריאה תאורטית.
- 1 הרצאת וידאו (זמן כולל 33 דק')
- 2 מאמרים/פרקים לקריאה
חלימה
המילה חלימה בכתביו של ביון אינה חופפת למושג השגור 'חלום' המתייחס לתופעת המולטימדיה המתרחשת בזמן שינה. ביון עסק בחלימה כתהליך, או כפונקציה, ולא בתכני החלום או בהתוויות לפירושו. אוגדן הסביר את תפיסתו של ביון, הרחיבה למושג הפיוטי והמעמיק 'חלימה לידי קיום', עסק באי-היכולת לחלום ואף בהבחנות בין סיוט לביעות. לאייגן תרומות פיוטיות משלו.
בשיעור זה ננסה "לחלום לידי קיום" את המושג 'חלימה' של ביון, כלומר, ננסה להקנות לו מימד עומק בעל משמעות אישית. בנוסף נלמד על חלום יעקב כארכיטיפ של פעולת חלימה, נתיחס לחשיבותה של חלימה במימד הבינאישי והטיפולי, ועוד…
- 2 הרצאות וידאו (זמן כולל 43 דק')
- 3 מאמרים/פרקים לקריאה
השפעה
אייגן (מייקל אייגן), כותב בדרכו הפיוטית ורבת ההשפעה
Self to Self impact is the core clinical work
(ליבת העבודה הקלינית היא השפעה של עצמי על עצמי).
המונח השפעה מקפל בתוכו רבדים רבים של משמעות, ואף מרחיב את מימרתו של ביון בעניין ה'ללא זיכרון ותשוקה'.
אותו מושג אף משרטט, מנקודת מבט פסיכואנליטית, את דינמיקות העומק הקיימות בבסיס המונח "התהוות גומלין".
בשיעור זה נתוודע לייחודיות כתיבתו וחשיבתו של מייקל אייגן ונבין לאן הוא מכווין אותנו, כמטפלים, כאשר הוא כותב על השפעה.
- 3 הרצאות וידאו (זמן כולל 50 דק')
- 3 מאמרים/פרקים לקריאה
סזורה
בשלבים האחרונים של כתיבתו, ביון התלהב מהיצירתיות והחשיבות הטיפולית שגלומות במילה סזורה.
זהו באמת מושג אדיר, מילה אחת שנובעת משמעויות. במובנים רבים הוא הגרסה הביוניאנית החריפה והמזוקקת ל"מרחב הביניים" של ויניקוט, ולהנחייתו (של ויניקוט) להכיל פרדוקסים ולא לפתרם.
בשיעור נלך עם ביון לתוך הנביעה היצירתית של סזורה.
- 3 הרצאות וידאו (זמן כולל 54 דק')
- 3 מאמרים/פרקים לקריאה
השאינו-דבר
ה"שאינו-דבר", הוא מושג אלגנטי, שבדומה לסזורה, אוצר רבדים רבים של תנועה ומשמעות. בעזרתו, בין השאר, מכוון ביון את המיקרוסקופ שלו אל התנועה הטיפולית, ובורר בין תנועות אמת, התהוות וצמיחה לבין דינמיקות של כזב, התדרדרות וניוון.
אותו מושג עוזר להבחין בין מרחב לבין חלל, בין ריקות לבין ריקנות, ובין מסך לבן כרקע המאפשר יצירה לבין קרע במארג הנפשי שדרכו מתאיינים.
בנוסף, המתח הדיאלקטי שבין "דברים" ל"שאינם-דברים" יכול לתת מילים לתחושת המגע עם הממשות.
בשיעור ננסה להנהיר ולתווך את ה"שאינו-דבר" של ביון, באופן שגם יאפשר קריאה של פרקים יפים העוסקים בנושא, מבית היוצר של אייגן.
- 1 הרצאת וידאו (זמן כולל 31 דק')
- 2 מאמרים/פרקים לקריאה
סיכום הקורס
סקירה מהירה, אך מקיפה, של מוקדי התכנים שהועברו בקורס, וגם משאלות ואיחולים להמשך.
- 1 הרצאת וידאו (זמן כולל 9 דק')
דר' יקיר קריצ'מן
פסיכולוג קליני מדריך
- מרצה ומדריך בתכנית "תרפיה מבוססת מיינדפולנס" במרכז לחינוך קשוב ואמפתי, המוכרת על ידי היחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעבודה סוציאלית באונ' בר-אילן.
- חוקר את הקשר בין תרגול מיינדפולנס לבין פסיכותרפיה דינמית מעל 24 שנים.
- כותב הפרק 'מיינדפולנס ופסיכואנליזה: המרחב הטיפולי כהתהוות קשובה' בספר רב-המכר "מיינדפולנס: להיות כאן ועכשיו" בעריכת מתי ליבליך ובהוצאת כתר.
- מלמד את ביון במסגרות והשתלמויות שונות מעל 10 שנים.
- עבודת הדוקטורט שלו עסקה במימדים הגופניים של יצירתיות.
- מטפל ומדריך מטפלי פסיכותרפיה מגישות שונות בקליניקה פרטית בגבעת ח"ן.
עם מה יוצאים מהקורס?
1
ושל החיבורים העמוקים בין מיינדפולנס לפסיכותרפיה.
2
הבנה מקיפה של חשיבותה ומיקומה של "אי-ידיעה"
בתהליכים טיפוליים, יצירתיים והתפתחותיים.
3
התמצאות המאפשרת התחלה של קריאה עצמאית בכתביו (הנחשבים קשים לקריאה), ו/או במאמרים הנשענים על המשגותיו.
4
יכולת מוגברת לפנות מקום לרגעי חוסר ודאות וריק בזמן טיפול
5
להישען יותר על תפיסותייך ברגע ההווה ופחות על ידע תאורטי.
6
לעצמי ולאחר.
בוגרי הקורס מספרים
מתי ליבליך, ממקימי ומרכזי התכנית לתרפיה מבוססת מיינדפולנס, היחידה ללימודי המשך ביה”ס לעבודה סוציאלית, בר אילן והמרכז לחינוך קשוב ואכפתי. מתי ערכה וכתבה חלק מפרקי הספר, רב המכר, מיינדפולנס להיות כאן ועכשיו.
"יקיר קריצ'מן מלמד בתכנית לתרפיה מבוססת מיינדפולנס בבר אילן מיום הקמתה. הנוכחות שלו כמנחה מגלמת את החומר הנלמד באופן שדורות של תלמידים נתרמו ממנה לעומק. משמח ומרגש לדעת שהקורס הזה יאפשר לעוד אנשי טיפול רבים לחוות את הלימוד המיוחד והמהדהד של יקיר.
אין ספק שמדובר בקורס ייחודי, מעורר מחשבה ותומך באפשרות להיות אדם פתוח לנוכח החיים".
מ.פ. מטפלת בפסיכודרמה, מתמקדת בעבודה עם אנשים שכולים, מתרגלת ותלמידה בבודהיזם
שלום יקיר,
זה עתה סיימתי להקשיב לעשרת הפרקים בקורס המקוון שלך: "אי ידיעה בפסיכותרפיה - עיקרים והרחבות". כמטפלת בפסיכודרמה וכמתרגלת ולומדת בודהיזם, מצאתי את הקורס כמרתק ורב השראה. כותרת הקורס המחזיקה את המילה 'אי ידיעה', מבטאת בתמצית את מהות הקורס. אי הידיעה מככבת מהפרק הראשון (אי ידיעה/אמת) דרך מושג החלימה, מיכל/מוכל, סזורה, תסכול ו"שאינו דבר"...
מודה לך, יקיר מקרב לב וממליצה בכל לב לכל אלה מכם שנמצאים בחדר עם מטופל או עם קבוצה טיפולית, למוד מביון איך לשהות במצב הצבירה של אי ידיעה כמטפלים וכמטופלים.
בברכה,
ד"ר צחי ארנון, פסיכולוג קליני ורפואי, מוסמך בהיפנוזה, ראש תחום גוף נפש במרכז הרפואי בני ציון, יו"ר האגודה הישראלית להיפנוזה
הגעתי לקורס בגלל הכותרת שלו "אי ידיעה". זיהיתי בעצמי כאדם וכמטפל חוסר סבלנות לשאת אי ידיעה, ורצון להביא לפתרון מהיר ככל האפשר (כפי שאמרת בסיכום הקורס). וקיוויתי שהקורס ייצור בי שינוי כלשהו לכיוון היכולת לשאת אי ידיעה.
ואכן כך קרה. המושגים שנלמדו בקורס, אותם סיכמת היטב בהקלטת הסיכום האחרונה, היוו מעגלים שונים סביב מרכז של אי ידיעה, סזורה, חוסר וודאות (וכל צירוף מילים אחר) שמשקפים את הרעיון המאד קשה להגדרה של צמיחה מתוך חוסר.
הדבר מזכיר לי את ספרו של קן ווילבר "החיפוש הסוער אחרי העצמי" בו הוא מציג כיצד מה שנראה כמשבר נפשי ולעתים אף פסיכוטי, הוא למעשה יכולת לשאת את חוויית 'שאינו דבר' ולצמוח משם מבחינה נפשית.
למרות שצמחתי על ברכי הפסיכולוגיה הדינמית, התרחקתי משם עם השנים, והפכתי להיות ממוקד יותר, מכוון מטרה יותר. והרגשתי שבתנועת המטוטלת הזו עברתי את קו האמצע ועלי לחזור ולהתאזן.
ואכן כך קרה. למרות שלא נמשכתי להתעמק במושגים הפסיכואנליטיים, כן הרגשתי שהקורס מעביר אותי את השינוי שביקשתי והזמנתי שיתרחש, וכבר אני רואה וקוצר את פירות השינוי הזה בטיפולים בקליניקה שלי.
חלק מהיכולת לשאת את אי הידיעה ולאפשר לה לצמוח, מתקשר לעולם תוכן נוסף שבו אני עוסק, ההיפנוזה. המצבים שבהם המטפל קולט תובנות לגבי המטופל מבלי שיבין כיצד זה קורה, מתואר בעולם ההיפנוזה כטרנס היפנוטי משותף של המטפל והמטופל. כאשר שניהם נמצאים בטרנס היפנוטי, משהו (לא מודע? רוח? נשמה?) מתקשר ביניהם, והתובנות והפלא נולדים.
כרמית אוזן, פסיכותרפיה ברוח האקומי
אני מוקירת תודה על הקורס. ניכר כי הדברים בהירים לך כל כך עד כי המורכב ביותר נעשה נגיש, מוחשי ושימושי. עבורי, שמגיעה מעולם של עבודה פנימית, התגלה עולם מופלא ומזין של מושגים אשר פתחו את הדלת לידע חדש, לתובנות חדשות מרגשות, להתפתחות מקצועית משמעותית ולנוכחות חיה בחדר הטיפולים וגם בחיי הפרטיים. תודה על כך!
נועה, פסיכולוגית חינוכית מומחית - מדריכה
נהנתי מאד מהקורס הנפלא של יקיר קרייצמן. הקורס פתח בפני בצורה נהירה ועשירה את עולם המושגים המורכב של ביון. חששתי בעבר להתקרב לעולם המושגים של ביון שנראה לי מופשט ומאיים. יקיר מפגיש אותנו עם מושגיו של ביון בעזרת דוגמאות רבות מעולמות תוכן מגוונים, עשירים ומפתיעים. שפתו של יקיר קולחת וניכר שהוא עשיר בידע. בקורס קיים פורום לשאלות ואסוציאציות, נהנתי לקרוא תגובות של מטפלות ומטפלים אחרים וללמוד מתגובותיו של יקיר אשר הקפיד להתייחס לכל תגובה בכבוד בעניין ובסקרנות. אני ממליצה בחום רב על הקורס.
M. S., MA, MBACP (Accred), Child and Adult
Psychotherapist, London
אחרי כל הרצאת וידאו של יקיר שהקשבתי לה בקורס, מצאתי את עצמי אומרת בקול: "מדהים!" וכאן אני מתכוונת ליכולת שלו להסביר את המושגים, הלא כל כך ברורים, של ביון ואחרים בצורה כל כך רגועה, בהירה ומובנת.
כשהשתלמתי בפסיכותרפיה, הרגשתי משיכה לעיקרים של ביון ולתהליך החשיבות של החיבור ל"O" כדי ליצור שינוי, אבל לצערי לא היתה לי את התובנה המספקת כיצד להשתמש בה בחדר הטיפול. הידע והכישרון של יקיר להסביר את ה"אי ידיעה"בפסיכותרפיה עד כדי שכמעט יהיה אפשר למשש אותה בידים, פתח בי פתח מאוד מרגש כאורו של נר המרשה לי להשאר גם עם החושך שבטיפול.
הבהירות שלו משתקפת גם בבניתו התכנית של הקורס בכל שלביו. כמו כן האיכות של הוידאו, ההפניה לחומרי קריאה, פורום לשאלות, והתגובות הרגישות והאותנתיות שלו.
הרגשתי מוחזקת
ממליצה בחום,
ד"ר רות מילר
מומלץ בחום רב. אין מלים לתאר איך ד"ר יקיר קריצ'מן מצליח להעביר נושאים מורכבים מאוד בצורה מרתקת כ"כ. תוך כדי האזנה להרצאות , שמתי לב שמעבר לעובדה שאני מבינה יותר ויותר את המשמעויות והמונחים שטבע ביון (וגם נשארת בחוסר הבנה..;), נשאר בי חותם שממשיך להדהד. במלים אחרות, התובנות הללו התגלגלו הלאה, לתובנות נוספות, שהיפרו את עבודתי עוד ועוד.
ד"ר ברק אילון, פסיכותרפיסט
השאלה במשוב לגבי "הנאה" מהקורס, הגם שהיא נכונה, אינה יכולה לדייק את החוויה המעצימה בחשיפה לתכני הקורס. המפגש עם התכנים ובמיוחד האופן שבו הצלחת להדגים מושגים מורכבים היו חוויה מאלפת. הצלחת באופן מאד מדויק לטעמי לטעת גם סקרנות וגם לפוגג את החשש מכניסה פנימה לכתבים של ביון וממפגש בלתי אמצעי עם המורכבות והעמימות שביון יצר. עשית זאת באמצעות חיבורים מעולמות תוכן שונים (פילוסופיה, קוגניציה ספרות סיפורי עם וכו') ואינטגרציה רב-תחומית מיוחדת שתרמה מאד להבנה מעמיקה יותר של הדברים. אמליץ בכל פה להירשם למסע מרתק כזה איתך. ותודה.
ד"ר מירית שני סלע , פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה
נרשמתי לקורס מתוך רצון ללמוד ולגעת בחומרים שעד כה נמנעתי מלהיות איתם במגע. ההנגשה הבהירה והברורה של חומרים מופשטים ולא פשוטים היתה מאד נעימה...מדובר בחוויה של משהו מיטיב ובגובה העיניים שנמצא כל העת במתח עם האתגר הקוגניטיבי והרגשי שבמגע עם החומרים. הרגשתי שיקיר מזמין אותי להקשבה שהיא ללא זכרון וללא תשוקה, הקשבה שלא מנסה רק להבין, להמשיג ולדעת אלא לחוות, להפנים ולהיות בנוכחות...אני מרגישה שזה נגע בי. אני ממליצה בחום למטפלים מכל הזרמים והגישות לבוא במגע עם החוכמה הזו ולחלום על טרנספורמציות ב O.
סרטון הזמנה לקורס
כמה זה עולה?
מחיר רגיל
1190 ש"ח
מחיר מיוחד
860 ש"ח
המבצע לזמן מוגבל
קשר רציף עם המנחה דרך המייל לאורך הקורס
טופס יצירת קשר למתעניינים
קיימות שתי אפשרויות ללמידת הקורס:
- צפייה בהרצאות הוידאו בלבד.
- צפייה בהרצאות הוידאו, ובנוסף, קריאה של חומרים תאורטיים ממספר מקורות (בכל שיעור יש הפניה אל החומרים המומלצים).
אפשר כמובן להתחיל ללמוד בפורמט הראשון, ובהתאם להתקדמות, לרצון ולצורך להשיג את חומרי הקריאה.
אופן הרישום לקורס ורכישתו הינו זהה בשתי האפשרויות.
למעוניינים בקריאה תאורטית - ספרי הלימוד הנדרשים (לרכישה עצמאית):
- ג'ואן ונוויל סימינגטון, החשיבה הקלינית של וילפרד ביון, תולעת ספרים.
- תומס ה' אוגדן, על אי-היכולת לחלום, עם עובד.
- מייקל אייגן, תחושת מוות נפשי, תולעת ספרים.
- וילפרד ר' ביון, סזורה, תולעת ספרים. תרגום מוער ומאמרים נוספים: חגית אהרוני ואבנר ברגשטיין.
פרקים מומלצים נוספים:
- וילפרד ר' ביון, הערות על זיכרון ותשוקה. בתוך, ביון בלוס אנג'לס: סמינרים והדרכה. בעריכת ג'וזף אגואיו וברנט מאלין. תרגום ועריכה מדעית משה ברגשטיין, כרמל. עותק דיגיטלי של הפרק מצורף לקורס באדיבות הוצאת כרמל.
- רונלד בריטון, שמירה על דברים בדעת. בתוך מאמרים קליניים על קליין וביון, עורך: רובין אנדרסון, מודן.
- יקיר קריצ'מן, מיינדפולנס ופסיכואנליזה: המרחב הטיפולי כהתהוות קשובה. בתוך מיינדפולנס: להיות כאן ועכשיו, עורכת: מתי ליבליך. כתר. עותק דיגיטלי של הטקסט מצורף לקורס באדיבות הוצאת כתר.
- מייקל אייגן, ביון: אמונה ב- O, המופיע במאמר מחוז האמונה אצל ויניקוט, לאקאן וביון. בתוך פסיכואנליזה התחייחסותית: צמיחתה של מסורת. עמ' 53-57. עורכים סטיבן א. מיטשל ולואיס ארון. תולעת ספרים. עותק דיגיטלי של הטקסט מצורף לקורס באדיבות הוצאת תולעת ספרים.
- וילפרד ר' ביון, עמ' 58-59 (העוסקים ביכולת לשאת תסכול) מתוך פרק 12 בספר ללמוד מן הניסיון, תולעת ספרים. עותק דיגיטלי של הטקסט מצורף לקורס באדיבות הוצאת תולעת ספרים.
ביבליוגרפיה נוספת ששימשה להכנת הקורס:
- מייקל אייגן, קשרים חבולים. כרמל.
- דנה אמיר, התחביר האוטיסטי כשימוש הופכי בנקודת עוגב. בתוך תהום שפה. מאגנס.
- וילפרד ר' ביון, במחשבה שנייה. תולעת ספרים.
- וילפרד ר' ביון, ללמוד מן הניסיון. תולעת ספרים.
- וילפרד ר' ביון, קשב ופרשנות. תולעת ספרים.
- עמירה ערן, בלהה פרידמן ורינה שלף, החלום כסולם וכסמל: חלומות ופתרונם בהגות היהודית וביצירה בת זמננו. מכון מופת.
- אסתר פלד, פסיכואנליזה ובודהיזם: על היכולת האנושית לדעת. רסלינג.
- קרלוס קסטנדה, מסע לאיכטלאן: משנתו של דון חואן. זמורה ביתן.
- WILFRED R. BION, TRANSFORMATIONS. KARNAC
- MICHAEL EIGEN AND ANER GOVRIN, CONVERSATIONS WITH MICAHEL EIGEN. KARNAC
שאלות ותשובות
מתי מתחיל הקורס?
הלמידה היא עצמאית. כל אחד ואחת יכולים להתחיל ללמוד את הקורס בכל רגע נתון.
מייד לאחר ההרשמה ישלח אוטומטית קישור המאפשר גישה לכל חומרי הקורס.
כמה זמן אורך הקורס?
הקורס שקול בהיקפו לקורס סימסטריאלי של כ- 36 שעות לימוד, שאורך כ 12 שבועות (בהנחה שקוראים את הספרות המקצועית המומלצת).
להערכתי, 12 שבועות הוא זמן מצוין ללמידה מעמיקה של חומרי הקורס. עם זאת, כל אחת/אחד לומד/ת בקצב אחר ומידת ההעמקה (כמות הקריאה של החומרים התאורטיים וההשתהות עם החומרים) נתונה לבחירתך.
הקורס יהיה זמין לצפייה לתקופה של שנה מיום הרישום. מי שלא השלים אותו בתקופה זו יוכל לבקש הארכת זמן.
מהי שיטת הלמידה הטובה ביותר?
הקורס נבנה באופן הדרגתי, שיעור אחר שיעור. לכן, כדאי לעבור על החומרים לפי הסדר.
לגבי דרך הלמידה: האפשרות הנוחה ביותר היא לראות קודם את ההרצאות, שמתווכות, מנגישות ומבהירות את החומרים התאורטיים, ואחר כך לקרוא אותם.
אני ממליץ על קריאה פעילה, כלומר, תוך כדי קריאה לעצור, לתת רשות לאסוציאציות לעלות, ואף לכתוב אותן.
האם הקורס מספק תהליך הכשרה פורמלי או תהליך טיפולי?
לא.
הקורס מספק תכנים להעשרה ואינו מהווה תהליך הכשרה פורמלי או תהליך טיפולי.
מידע על זכויות יוצרים
יצירת הקורס דרשה השקעה רבה.
זכויות היוצרים שייכות באופן בלעדי ליקיר קריצ'מן. אין להעתיק, לשכפל, להקליט, להפיץ, להקרין בפומבי, או להעביר את הרצאות הוידאו.
אין להעביר את הקישור לגישה, או פרטי משתמש וסיסמא לאדם אחר.
מערכת סקולר של רב-מסר מזהה חריגות שכאלה והמבצע אותן עלול להיות חשוף לתביעה.
נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר